پرش به محتوا

نحوه بهینه سازی url سایت

اگر بحث جذابیت برای افراد را مستثنی نماییم، بایستی طراحی و اجرای url های استفاده شده برای موتورهای جستجوگر در وضعیتی متناسب انجام شده باشد. به این معنا که برای موتورهای جستجو هم جذابیت لازم را داشته باشند. در این مقاله به بررسی مبحث بهینه سازی آدرس یا همان URL سایت برای شما علاقه مندان به خرید بک لینک قوی خواهیم پرداخت.

در واقع URL خواستگاه اینترنتی برای کلیه محتوای موجود در یک سایت محسوب می شود، به این دلیل که در ابتدا و لحظه ورود کاربران نشانی URL شما را مشاهده می نمایند و در ابتدا درباره URL تان نظر می دهند. در صورتی که یک URL موجب عدم آدرس دهی درست به موتورهای جستجوگر شود، این امکان وجود دارد که موتورهای جستجوگر نتوانند به سایت شما دست یابند.

در نتیجه، ایجاد URL بدون اطلاعات و پیاده سازی مناسب، در موتورهای جستجوگر مشکلات زیادی را برای سایت شما به وجود خواهد آورد. درنظر گرفتن یک URL مناسب که در برگیرنده لغات کلیدی در ارتباط با محتوای صفحه وب سایت شما باشد، علاوه بر بالا بردن و افزایش رده بندی شما، به طور حتم کاربران زیادی به سمت سایت شما جذب خواهند شد.

تا چه اندازه URL ها دارای اهمیت می باشند؟

متخصصان سئو از سالیان دور، گذاشتن عبارات کلیدی که با محتوای سایت مرتبط است را در URL ها پیشنهاد می نمایند، چون اولین محلی که در ذهن کاربران سایت شما نقش می بندد نشانی URL سایت شما می باشد.

خصوصیات url مناسب

1. URL هایی که متناسب و خوب هستند، محتوا و مضمون سایت شما را بازگو می کنند.

2. درجه بندی سایت شما در اثر URL مناسب ممکن است بهتر شود.

3. به دست آوردن رتبه مناسبتر در موتورهای جستجوگر در گرو داشتن لغات کلیدی مناسب و مرتبط در URL می باشد.

نکات لازم از دیدگاه سئو سایت در انتخاب نام url:

1. در جداکردن کلمات در نشانی URL بهتر است از خط فاصله استفاده شود.

2. ساختار آن خوانا باشد و از سادگی برخوردار باشد. ترکیب انتخاب لغت برای نشانی URL بایستی خوانا، ساده و در صورت امکان تک بخشی باشد.

3. بایستی کلیه حروف نشانی URL به صورت حروف کوچک باشند. در صورتی که در نشانی های URL تان حروف بزرگ وجود دارد باید کلیه حروف به حروف کوچک تغییر وضعیت دهند. گوگل به حروف بزرگ و کوچک واکنش نشان می دهد و این امکان وجود دارد که سایت شما با مشکلاتی مواجه شود که علت آن را نمی دانید. برای نمونه نشانی example.com/website با آدرس example.com/WebSite تفاوت دارد. چون هریک به خودی خود قادرند یک آدرس مختلف باشند.

4. به هیچ عنوان از کلمات اضافی در آدرس خود استفاده ننمایید. قبلا یکی از بخش ها در انتخاب اسم URL استفاده نکردن از stop word ها می باشد اما اکنون این موضوع کاملا برعکس شده است و گوگل توصیه می کند این حروف به کار نرود.

5. موضوعی که در نام آدرس URL از اهمیت برخوردار است، رویت آشکار نام به وسیله کاربر می باشد.

6. تیتر سایت قطعا نبایستی با نام URL یکی باشد. به کاربردن این نظریه که اسم سایت بایستی در عنوان یا URL هم مشاهده شود ایده خوبی است؛ اما الزامی برای مدیران سایت نمی باشد. این موضوع تنها در جذب کاربر بیشتر و ذهنیت سازی در مخاطبان می تواند بسیار مثمرثمر باشد. ولی تنها پیشنهاد است و اجباری در آن نیست.

7. در نظر گرفتن لغات کلیدی در اول URL. گوگل توصیه می کند کلمات کلیدی و مرتبط در ابتدای URL را تا جایی که امکان دارد قرار دهیم، به این دلیل که این کار به جذب ترافیک در سایت شما کمک شایانی میکند.

8. استفاده از دامنه و زیر دامنه های تک سیلابی: براساس گزارشی از سایت moz به منظور افزایش رتبه بندی، بهتر است از دامنه ها و زیر دامنه های تک هجایی استفاده کنید. همچنین شواهد نشان می دهد در انتقال محتوا از دامنه اصلی به زیر دامنه میزان ترافیک بیشتری جذب سایت شده است و در افزایش خوانایی از دیدگاه گوگل بسیار تاثیرگذار است. این بدان معناست که اگر شما در زیردامنه های سایت خود محتوای باکیفیت و ارزشمندی قراردهید که ارزش ساخت یک زیردامنه را داشته باشید در دید گوگل بسیار تاثیرگذار است.

9. به کاربردن کمتر زیر پوشه و اسلش (/) بهترین کار این است که در نشانی URL اسلش کمتری را به کار ببرید، چون به کار بردن اسلشهای زیاد موجب پیچیدگی و مبهم شدن ایندکس کردن صفحات به وسیله گوگل خواهد شد.

10. نشانی URL ها بایستی متشکل از فعل ساده باشد. باید در آدرس url ها فعل به کار ببرید. به طور مثال از employ بجای employing استفاده کنید.

11. از آدرس های URL که دارای مضمون یکسان هستند استفاده نکنید. ایجاد URL ها با مضمون یکسان موجب ایجاد چالشهای نه چندان خوبی برای گوگل می شود. برای نمونه گوگل قادر نیست در ایندکس کردن آدرس ها به طور مناسب کار خود را انجام دهد؛ بنابراین در صورتی که در گوگل سرچ رده شود سایت شما در نتایج جستجو نخواهد آمد. در نتیجه جهت ممانعت از این چالش قطعا بایستی url هایی با نشانی های مختلف و مضمونهای گوناگون را به کار ببرید.

گوگل فهرستی از مشکلات احتمالی ارائه داده است که در زیر آمده است:

1. مشخصه های مرتب سازی

2. مشخصه های غیر مرتبط

3. مستندات سریالی پویا

4. مشخصه های مشکل دار در نشانی URL

چگونه می توانیم مشکلات URL ها را حل و فصل کنیم

1. آدرس URL ها توسط حذف مشخصه های غیر ضروری کوتاه و مختصر شود.

2. سایت را از جهت وجود لینک های شکسته در آن مورد بررسی قرار دهیم.

3. جهت ممانعت از دسترسی گوگل به نشانی های ویژه از فایل robots.txt استفاده نماییم.

4. از دسترسی گوگل به Ids ها ممانعت شود.

35 دیدگاه دربارهٔ «نحوه بهینه سازی url سایت»

  1. جالب بود
    نمیدونستم اصلا ادرس سایت تو سئو تاثیر داره ا
    فقط شنیده بودم ادرس باید ساده باشه
    دستتون درد نکنه ممنون از سایت خوبتون

  2. مطلبتون عالی بود و این باعث من کل وب سایتتون رو ببینم و از بقیه مطالبم بازدید کنم . خسته نباشید کلی مطلبعالی و مفید داشتید .

  3. جالب بود
    نمیدونستم اصلا ادرس سایت تو سئو تاثیر داره ا
    فقط شنیده بودم ادرس باید ساده باشه
    دستتون درد نکنه ممنون از سایت خوبتون

  4. سلام و خسته نباشید
    خیلی جالب بود، مثلاً نمی دونستم که باید از فعل های ساده و root توی url ها استفاده کرد یا اینکه هر چی کمتر از “/” استفاده کنیم بهتره و استفاده زیاد باعث ابهام اون می شه. جالب بود.
    من ترجیح می دم که به هیچ وجه از slug های فارسی استفاده نکنم چون در آینده زمانی که دارم سایتم را و url هام رو توی ابزارهای آنلاین بررسی می کنم دچار مشکل می شم، مخصوصاً وقتی که تعدا url های ایندکس شده من زیاد باشه. یا وقتی توی سایت مپ می خواین بررسی کنید کارتون خیلی سخت می شه. ای کاش بتونید این مقاله رو با نوشتن درباره slug های فارسی و انگلیسی بسط بدین چرا که خیلی کاربردی ترش می کنه
    در کل مطلب بسیار سودمندی بود و ممنونم از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *