پرش به محتوا

همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 4)

در قسمت های اول، دوم و سوم این نوشتار، نکاتی مهم و حائز اهمیت را درباره شبکه توزیع محتوا و یا همان CDN برای شما عزیزان علاقه مند به خرید بک لینک برشمردیم.

سرویس‌های رایگان شبکه توزیع محتوای عمومی (CDN)

CDN رایگان

به‌عنوان بهترین سرویس‌های رایگان می‌توان از سرویس jsDelivr CDN، سرویس cdnjs CDN، سرویس CDN گوگل، سرویس CDN مایکروسافت و سرویس jQuery CDN نام برد.

Google CDN

سرویس شبکه توزیع محتوای گوگل یک سرویس جهانی برای محبوب‌ترین کتابخانه‌های منبع باز JavaScript از جمله، Dojo، Prototype، AngularJS، jQuery، jQuery UI، jQuery Mobile، MooTools، SPF و بسیاری از سرویس‌های دیگر می‌باشد.

جهت بارگذاری کتابخانه jQuery از شبکه توزیع محتوای گوگل، باید کد زیر را در صفحه‌ی وب خود وارد نمایید:

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/2.1.4/jquery.min.js”>

</script>

Microsoft CDN

شبکه توزیع محتوای مایکروسافت نیز از کتابخانه‌های محبوب JavaScript از جمله Migrate, jQuery Mobile, Ajax Control Toolkit, jQuery, jQuery UI, jQuery Bootstrap, Globalize و بسیاری دیگر میزبانی می‌کند. این سرویس CDN می‌تواند عملکرد برنامه‌های Ajax را بهبود بخشد.

جهت بارگذاری کتابخانه jQuery سرویس CDN ماکروسافت می‌توانید کد زیر را در صفحه‌ی وب وارد نمایید:

<script src=”//ajax.aspnetcdn.com/ajax/jQuery/jquery-2.1.4.min.js”></script>

cdnjs CDN

این سرویس یک شبکه رایگان توزیع محتوا است که توسط CloudFlare پیاده سازی شده و صدها کتابخانه‌ی محبوب JavaScript و CSS از جمله jQuery، Bootstrap و Modernizr و … را شامل می‌شود.

به‌منظور بارگذاری کتابخانه‌ی jQuery از cdnjs CDN، می‌توانید کد زیر را در صفحه وب خود وارد نمایید:

<script src=”https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/jquery/2.1.4/jquery.min.js”></script>

jQuery CDN

شبکه توزیع محتوای jQuery سرویسی است که توسط MaxCDN ارائه شده و از کتابخانه‌های ویژه خود از جمله jQuery UI, jQuery Mobile, jQuery Unit, jQuery Code, jQuery Color و PEP میزبانی می‌نماید.

به‌منظور بارگذاری کتابخانه jQuery از سرویس jQuery CDN می‌توانید کد زیر را در صفحه‌ی وب مورد نظرتان وارد نمایید:

<script src=”https://code.jquery.com/jquery-2.1.4.min.js”></script>

jsDelivr CDN

این سرویس یک شبکه توزیع محتوای منبع باز را ارائه می‌دهد که از ارائه دهندگان CloudFlare CDN و MaxCDN استفاده می‌نماید؛ بنابراین می‌تواند بهترین عملکرد و زمان کار را ارائه کند. این سرویس به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که از پروژه‌های شخصی خود میزبانی نمایند و نیز ۱۲۰۰ پروژه میزبانی شده از جمله، Bootstrap, jQuery و Modernizr را به آن‌ها ارائه می‌نماید. در مورد پهنای باند هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت و این سرویس امکان فعالیت افزونه‌های jQuery، کتابخانه‌های JavaScript و فریم ورک های CSS و … را تسهیل می‌نماید.

به‌منظور بارگذاری کتابخانه jQuery از سرویس jsDelivr CDN باید کد زیر را در صفحه‌ی وب وارد نمایید:

<script src=”//cdn.jsdelivr.net/jquery/2.1.4/jquery.min.js”></script>

سرویس‌های محبوب پرداختی CDN

از جمله سرویس‌های محبوب CDN پولی می‌توان به Amazon CloudFront, CDN77, MaxCDN, BitGravity Akamai, CDNetworks, CacheFly, EdgeCast, Limelight و Incapsula اشاره کرد.

MaxCDN

 این سرویس یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های CDN می‌باشد که علاوه بر پشتیبانی 24 ساعته شبانه روز و هفت روز هفته (۲۴/۷)، ویژگی‌های دیگری از قبیل ارائه آمارهای لحظه‌ای، SSL های رایگان اشتراک گذاری شده و کارکرد ۱۰۰% را به ازای دریافت ۷۹ دلار برای هر ترابایت انتقال داده شده به مشتریان ارائه می‌کند. این سرویس همچنین تضمین می‌دهد که در صورت عدم رضایت شما، هزینه یک ماه را به شما بازگرداند.

CDN77

سرویس CDN77 یکی از بهترین شبکه‌های توزیع محتوا را ارائه نموده است و بر خلاف دیگر سرویس‌ها، محدودیتی برای تعداد سایت‌ها ندارد و پوششی بسیار عالی ارائه نموده است. قیمت این سرویس برای هر ترابایت انتقال داده شده از 49 دلار آغاز می‌شود. نکته مهم درباره این سرویس بی‌نیازی آن از تغییر DNS یا پیکربندی‌های اختصاصی است.

BitGravity

اولین سرویس شبکه توزیع محتوا BitGravity است که برای فایل‌های ویدئویی HD بهینه سازی شده و با استفاده از این سرویس شما انتقال داده‌ای بسیار باکیفیتی خواهید داشت؛ زیرا این سرویس در سراسر دنیا بیش از دیگر سرویس‌ها، دارای سرور فعال است و ارتباطات بیشتری را داراست.

Amazon CloudFront

این سرویس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و به‌آسانی قابل استفاده است. این سرویس به‌منظور کار با Elastic Computer Cloud و Amazon Simple و Storage Service بهینه سازی شده است. با استفاده از CloudFront شما تنها مبلغی را برای استفاده‌هایتان پرداخت می‌کنید و به ازای هر گیگابایت انتقال داده شده به مشتری، میزان پرداخت از ۰٫۱۲ دلار شروع می‌شود.

Akamai

با استفاده از این سرویس پشتیبانی بسیار مطلوبی خواهید داشت و انتقال داده بی‌نقص خواهد بود. این سرویس در ۷۲ کشور صدها هزار سرور فعال دارد و با این شبکه می‌توانید به‌آسانی داده‌هایتان را به کاربران ارائه نمایید.

CacheFly

CacheFly یکی از قابل اعتماد ترین و سریع‌ترین شبکه‌های توزیع محتوا می‌باشد. این سرویس به میزان ۱۰ برابر سریع‌تر از دیگر سرویس‌های CDN می‌باشد و تمامی پک‌های پیشنهادی استاندارد آن به‌صورت پایلوت به مدت سی روز به مشتریان به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

CDNetworks

این سرویس به بهترین حالت ممکن از مشتریان خود پشتیبانی می‌نماید و با سرعتی بالا و باقابلیت اطمینان مناسب محتوای وب را توزیع می‌کند. این سرویس برای فایل‌های دانلودی با حجم بسیار بالا و ویدئوهای جاری و ذخیره تصاویر از عملکرد بسیار مناسبی برخوردار است.

EdgeCast

این سرویس هم یکی دیگر از پرسرعت‌ترین و قابل اعتماد تریم سرویس‌های شبکه توزیع محتوا است و در حال حاضر به بیش از ۳ میلیون مشتری در سراسر دنیا خدمات رسانی می‌کند.

Incapsula

این سرویس از کشینگ هوشمند و گزینه‌های کنترل حافظه پنهان (کش) بهره می‌گیرد. همچنین استفاده از ابزارهای بهینه سازی شبکه و محتوا سبب می‌شود تا وب سایت‌های تحت پوشش آن از سرعت بسیار مناسبی برخوردار شوند. اگر از این سرویس استفاده کنید می‌توانید افزایش 50 درصدی در سرعت وب سایتتان را ببینید. همچنین پهنای باند مورد نیاز آن نیز تا ۷۰% کمتر خواهد شد.

KeyCDN

KeyCDN سرویسی قدرتمند است و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده نمود. این سرویس از ویژگی‌هایی از جمله سرویس رایگان Let’s Encrypt integration و HTTP/2 و آمارهای به‌روز و قابل دسترسی فوری برخوردار می‌باشد. قیمت ترافیک این سرویس پایین می‌باشد (از ۰٫۰۴$ به ازای هر گیگابایت انتقال داده شده به بالا) و کم‌کم با افزایش مصرف شما افزایش می‌یابد.

Limelight

سرویس Limelight عملکردی فوق‌العاده داشته و دسترسی بسیار مناسبی را به شما ارائه می‌کند. اگر از این سرویس استفاده کنید، عملکرد سایت شما به هیچ نقصی از طرف سرور گرفتار نخواهد شد. به‌علاوه، با توجه به داشتن نرم افزارهایی بر پایه‌ی cloud، داده‌های ویدئویی با سرعت بالا انتقال می‌یابد. خدمات پشتیبانی سرویس Limelight ۲۴ ساعته و در 7 روز هفته بوده و به مشتریان ارائه می‌گردد.

تقریباً تمامی سرویس‌های شبکه توزیع محتوا یک دوره استفاده آزمایشی رایگان به شما ارائه می‌دهند که این موضوع به شما کمک می‌کند تا دید درستی از آن سرویس‌ها کسب کنید و دریابید که آیا سرویسی که شما انتخاب کرده‌اید پاسخگوی نیازهایتان هست یا خیر. برخی از این سرویس‌ها نیز به ازای فراهم نمودن خدمات قیمت ثابتی را از شما دریافت نمی‌کنند و شما باید بر اساس مصرفتان به آن‌ها مبلغی مشخص را پرداخت نمایید.

قبل از اینکه هر کدام از سرویس‌های یاد شده را به کار بگیرید بهتر است در ابتدا تحقیقی جامع درباره آن‌ها صورت دهید و بازخوردهای آن را مورد توجه قرار دهید. به این صورت می‌توانید مطمئن شوید که سرویس مورد استفاده‌ی شما قابل اطمینان بوده و در عملکرد سایتتان اختلالی ایجاد نمی‌کند.

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 4)»

  1. عالی بود این قسمت
    دقیقا میخواستم بگم به همه این سرویس ها نمیشه اعتماد کرد
    به نظر من بهترین سی دی ان کلودفلر هست بقیه هم بهتره بیخیالش بشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *