پرش به محتوا

همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 1)

با سلام! بسیاری از دوستان در مورد CDN پرسیده بودند که به درخواست شما عزیزان علاقه مند به خرید بک لینک، تصمیم گرفتیم که آن را در اینجا بیاوریم. امیدواریم که مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

این شبکه متشکل از تعدادی خدمات دهنده‌ی (سرور) به هم پیوسته می‌باشد که با شاخص‌های خاصی در سراسر دنیا گسترش یافته‌اند تا توسط عامل نزدیکی جغرافیایی به انتشار محتوا بپردازند و با حداکثر سرعت صفحات وب را برای کاربران فراهم نمایند.

وقتی از یک خدمات CDN استفاده می‌کنید، مطالب وب سایت شما در سراسر دنیا در سرورهای متعددی قرار داده می‌شوند و به این صورت کاربران تمامی نقاط دنیا دسترسی آسانی به محتواها خواهند داشت. هر کاربر به‌وسیله این خدمات محتواهای مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین سرور دریافت می‌کند که این موضوع باعث افزایش بیشتر سرعت همه‌ی پروسه‌های نمایش محتوا می‌شود.

حتی باوجود محدودیت در پهنای باند، توسط این سرویس وب سایت‌ها قادر به پاسخ بسیار کارآمدتری به درخواست‌های کاربران برای دریافت محتوا خواهند بود؛ زیرا سرویس CDN با برآورد فاصله نزدیک‌ترین سرور به کاربر به انتشار محتوا می‌پردازد.

در واقع یک کپی از محتوای اصلی به کاربر ارسال می‌شود که در نزدیک‌ترین سرور به او قرار گرفته است. این فرایند در نسبت به دریافت داده از یک سرور مرکزی، کارکرد سریع‌تری خواهد داشت و هرگز درگیر معضلات مربوط به شلوغی و عدم جواب دهی سرور نخواهد شد.

در مجموع حذف فاصله‌ی جغرافیایی بین کاربر با سرور ارائه دهنده‌ی محتوا و کاهش تعداد گره‌هایی که در مسیر محتوا برای رسیدن به کاربر قرار دارند، هدف اصلی شبکه توزیع محتوا می‌باشد. در نهایت توسط این فرآیند، داده‌های حذف شده کاهش زیادی می‌یابند و علاوه بر بهتر کردن پهنای باند، زمان تأخیر نمایش داده نیز به حداقل می‌رسد. تمام این موارد در نهایت به داشتن یک وب سایت پرسرعت با عملکرد بهتر می‌انجامد و نقش مثبت و بسزایی در نحوه برخورد کاربران با وب سایت خواهد داشت.

اصولاً دلیل نیاز به شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست؟

اگر شما در سراسر دنیا مخاطب‌هایی دارید و در تلاش برای سرویس دهی به همه آن‌ها می‌باشید، مطمئنا شبکه توزیع محتوا را باید به کار برید. این سرویس دسترسی به محتوای شما را در سراسر دنیا تسهیل می‌نماید. از جمله مزایای این سرویس برای وب سایت شما می‌توان موارد زیر را نام برد: بهبود تجربه کاربران (user experience)، افزایش سرعت بارگذاری سایت و ممانعت از اختلال در نمایش سایت (site crashes). علت ایجاد این مزایا این است که شبکه توزیع محتوا بجای اینکه به تمام ترافیک از طریق یک سرور مرکزی رسیدگی نماید، توزیع پهنای باند بین چندین سرور را انجام می‌دهد. استفاده از این سرویس و افزایش سرعت بارگذاری سایت می‌تواند درزمینهٔ بهبود سایت مؤثر باشد و رتبه‌ی سایت را در نتایج جستجو بهبود دهد که بسیار حائز اهمیت است.

مهم‌ترین مزیت استفاده از شبکه توزیع محتوا شاید جلوگیری از اختلال بالا آمدن سایت باشد زیرا این سرویس میزان ترافیک سرور مرکزی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و ترافیک را بین سرورهای مختلف توزیع می‌نماید؛ بنابراین از اختلال در سایت به علت حجم بالای ترافیک ممانعت می‌شود.

استفاده از یک سرویس توزیع محتوای مطمئن دارای اهمیت زیادی است زیرا نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در اثر تنها یک ثانیه تأخیر در بارگذاری سایت به‌اندازه‌ی زیادی کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که اگر حتی در حد یک ثانیه تأخیر بیشتر در نمایش سایت وجود داشته باشد، رضایت مشتری تا ۱۵% کاهش می‌یابد و به دنبال آن بازدید از سایت تا ۱۰% کمتر می‌شود. رضایت مشتری در هر تجارتی یکی از ارکان موفقیت به شمار می‌آید و با درآمدهای آن تجارت ارتباط مستقیمی‌خواهد داشت.

دستورالعمل شبکه توزیع محتوا (content delivery network) یا CDN

یکی از برداشت‌های منفی معمول در مورد شبکه توزیع محتوا این است که عده‌ای تصور می‌کنند که با استفاده از آن به داشتن یک میزبان وب نیازی وجود ندارد؛ اما شبکه توزیع محتوا در واقع تنها کمک به بهبود سایت می‌نماید و قادر به ایفا کردن نقش سرویس میزبان وب برای وب سایت نمی‌باشد. معمولاً استفاده و بهره گیری از سرویس‌های میزبان برای وب سایتتان مورد نیاز می‌باشد و نیز می‌توانید از سرویس شبکه توزیع محتوا به‌منظور بالا بردن سرعت وب سایت استفاده کنید تا با این کار شرایط بهتری را برای کاربرانتان فراهم نمایید.

اگر وب سایت موفقی را طراحی کرده‌اید که دارای حجم ترافیک بالایی است، یقیناً برای حصول اطمینان از عملکرد بی‌عیب و نقص آن به استفاده از شبکه توزیع محتوا نیاز خواهید داشت. بیشتر مالکان سایت‌ها از شبکه توزیع محتوا یا CDN اطلاعات درستی ندارند و نمی‌دانند که دقیقه چه عملکردی دارد و از تأثیر آن بر عملکرد سایتشان بی‌اطلاع می‌باشند؛ به همین منظور همه‌ی اطلاعات در مورد شبکه توزیع محتوا را در این مقاله در دسترس شما قرار می‌دهیم.

شبکه توزیع محتوا باعث برطرف شدن مسائل مربوط به تأخیر در نمایش محتوا می‌شود. این تأخیر فاصله زمانی بین لحظه‌ی درخواست باز کردن یک صفحه وب و لحظه‌ی به نمایش در آمدن آن اطلاق می‌شود. گاهی اوقات این تأخیر می‌تواند بسیار ملال آور باشد و اصلی‌ترین موضوعی که یک شبکه توزیع محتوا می‌تواند آن را برطرف کند همین مسئله می‌باشد.

در جستجوهای روزانه‌ای که همه ما صورت می‌دهیم با سرویس‌های شبکه توزیع محتوا برخورد می‌کنیم. هنگامی که در اینترنت از فروشگاه‌های آنلاین دیدن می‌کنید، برای مطالعه اخبار جستجو می‌کنید، رخدادهای جدید را در شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنید یا در شبکه‌های ارائه دهنده ویدیو به تماشای ویدئوها می‌نشینید، در واقع با یک سرویس شبکه توزیع محتوا ارتباط دارید. این سرویس به‌طور مخفی در پشت تمامی تصاویر، متن‌ها و ویدئوها این داده‌ها را به تلفن همراه یا رایانه‌ی شما ارسال می‌کند. در واقع بدون استفاده از آن‌ها دنیای آنلاین ما به هیچ عنوان نمی‌توانست چنین عملکردی داشته باشد. استفاده از این سرویس‌ها سبب شده است که شبکه‌ی جهانی وب با همین سرعت فعلی به کاربران سرویس دهی نماید.

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 1)»

  1. عباس ایروانی

    با سلام و احترام
    لطفا آیا می توان آستانه به صرفه شدن استفاده از CDN در یک نود را بر حسب میزان ترافیک و یا بر حسب تعداد مشترک انتهایی بدست آورد؟ فرض رو بر این بگذارید که قیمت CDN یک دهم سرور اصلی است و ترافیک نیز قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *