پرش به محتوا

تاثیر فوق العاده سرعت سایت در سئو و بهینه سازی سایت

همان‌طور که می‌دانید سرعت سایت از مهم‌ترین عوامل سئو سایت محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی، 87 درصد افراد سرعت سایت را از جمله فاکتورهای اصلی در کیفیت سایت، سئو  و فروش به‌حساب می‌آورند. از این آمار و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که تا چه اندازه سرعت بارگذاری سایت دارای اهمیت می‌باشد.

اخیراً گوگل هم مقاله‌ای را به انتشار رسانده است که بیان می‌کند، در صورتی که سایتی در بالا آمدن دارای تأخیری یک ثانیه‌ای باشد، حداقل 8 درصد کاربران و مشتریان خود را از دست می‌دهد و اگر این میزان تأخیر تا سه ثانیه طول بکشد ممکن است تا 45 درصد هم با کاهش مشتری روبه رو شود. سرعت بارگذاری سایت یکی از اصلی‌ترین عوامل و فاکتورها برای جستجوگرها است که متأسفانه به دلیل اینکه آن‌چنان به چشم نمی‌آید، مدیران وب سایت‌ها تمرکزی روی آن ندارند.

نخست در این مقاله به عوامل مؤثر در سرعت لود سایت می‌پردازیم. بعد از آن دلایل اینکه سرعت سایت در سئو دارای اهمیت است را بررسی خواهیم نمود و در انتها ابزار ارزیابی و ارتقای سرعت وب سایت را تعیین می‌نماییم.

عوامل تأثیر گذار در سرعت سایت

1- تصاویر استفاده شده در وب سایت: یکی از اصلی‌ترین عوامل، تصاویر می‌باشند که قادرند اندازه سایت را بالا برده و در انتها موجب افت سرعت وب سایت شوند. در نتیجه بایستی تصاویر را به حالت بهینه شده در سایت قرار دهیم.

جهت بهینه سازی تصاویر بایستی نکات زیر را مورد توجه قرار دهیم:

  • کاهش حجم عکس توسط نرم افزارهای ویژه.
  • استفاده از قالب‌های مناسب مثل png, jpg.

2- عدم به‌کارگیری پلاگین ها یا افزونه‌های غیر ضرور و نامناسب، به دلیل اینکه افزونه‌ها می‌توانند سرعت لود وب سایت را کاهش دهند.

3- عدم استفاده از تبلیغات زیاد: متن‌ها و تصاویر تبلیغاتی سرعت وب‌سایت را با کاهش مواجه می‌کنند .

4- طراحی قالب: طراحی و به‌کارگیری قالب بهینه نشده، ممکن است در سرعت سایت تأثیر منفی بگذارد.

5- رسانه‌های خارجی: برخی از رسانه‌های خارجی هم قادرند در سرعت سایت مؤثر باشند مثل رسانه‌های پخش فیلم.

چرا سرعت بالا آمدن سایت در سئو اهمیت دارد؟

با رونمایی از الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا و با راهی که سئو و اصول آن در سال‌های اخیر طی کرده‌اند، به دست آوردن بک لینک خوب و مرتبط تبدیل به کاری پرهزینه و با خطر بالا شده است. همچنین با پیگیری اظهارات اخیر Matt Cutts مدیر ارشد مبارزه با اسپم گوگل، این نتیجه حاصل می‌شود که از این پس عبارت SEO در عمل منعکس کننده‌ی Search Experience Optimization یا ارتقای تجربه جستجوی کاربران و بازدید کنندگان خواهد بود. درنتیجه بالا رفتن سرعت سایت در کنار ایجاد محتوای مفید و ویژه مناسب‌ترین مسیر جهت جلب رضایت کاربران می‌باشد و این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به اصلی‌ترین فاکتورهای سئو سایت شود.

امروزه کارشناسان سئو روی لغات کلیدی، لینک ورودی، نقشه سایت و بسیاری نکات دیگر متمرکز شده‌اند و هدف آن‌ها تنها ورود بازدیدکننده و کاربر به سایت می‌باشد؛ بنابراین سرعت سایت از اهمیت زیادی برای آن‌ها برخوردار نیست و زمانی برایان صرف نمی‌کند.

از سویی دیگر مشاوران برندینگ و مارکتینگ سایت شما را فقط از جانب کارایی ارزیابی می‌کنند که سرعت سایت نقش مهمی در آن خواهد داشت. دیدگاه‌ها و هدایت‌های این افراد با هدف افزایش فروش، دسترسی آسان به محتویات و مطالب سایت و تعداد صفحات بازدید شده خواهد بود. ولی در مجموع آیا درآمد شما به تعداد بازدید وابسته است یا به درصد تبدیل بازدیدکننده به مشتری؟

اثرگذاری بر سرعت ایندکس و رنکینگ سایت

اگر بارگذاری صفحات سایت با سرعت کمی انجام شود، کاربران ناراضی خواهند بود. به همین علت زمانی که کاربران با سرعت زیاد از سایت خارج می‌شوند، رده بندی سایت افت می‌کند، به این دلیل که گوگل از نارضایتی کاربران آگاه می‌شود. در نتیجه به‌روشنی می‎توان گفت که سرعت سایت بر بالا رفتن رتبه سایت در گوگل تأثیر مستقیمی دارد.

از جانب دیگر سرعت سایت ممکن است بر ایندکس شدن صفحات به‌وسیله ربات‌ها‏ تأثیرات مناسبی باقی بگذارد. به این دلیل که گوگل تایم مشخصی را جهت ایندکس نمودن هر سایتی، تعیین می‌کند.

در حقیقت بالا رفتن سرعت سایت به مفهوم بالا رفتن سرعت ارزیابی و ایندکس شدن هر صفحه و بنابراین ارزیابی صفحات بیشتر می‎باشد.

هنگامی که گوگل قادر نباشد کلیه صفحات داخلی یک سایت را در دسترس داشته باشد، بایستی مدت بیشتری را برای جستجو صرف کند و از آنجا که قصد آن پیاده سازی درخواست کاربران و بازدید کنندگان در اندک زمانی می‌باشد، در نتیجه از جستجوی سایت خسته می‌شود و سایت دیگری را باز خواهد نمود؛ بنابراین، در نتایج جستجو، سایت حضور ندارد.

حتماً متوجه شده‌اید هنگامی که می‌خواهید یک موضوع را در گوگل جستجو نمایید، در صفحه نتایج جستجو از آن موضوع چندین نتیجه و صفحه باز می‌شود. دلیل آن سرعت بالای آن سایت می‌باشد؛ زیرا گوگل قادر خواهد بود در اندک زمانی کلیه صفحات آن را ارزیابی و در نهایت چندین صفحه را به نمایش بگذارد. این موضوع منجر به بهبود رنکینگ سایت و بنابراین بهینه سازی آن می‌شود.

تعیین ابزارهای ارزیابی و ارتقای سرعت سایت

Page Speed Insights:

 

این عامل یکی از ابزارهای ارزیابی سرعت سایت می‌باشد. این ابزار سرعت سایت را محاسبه نموده و در راستای بهبود سرعت سایت توصیه‌هایی را ارائه می‌نماید.

این پلت فرم، الگوریتمی پیچیده و ویژه را به‌منظور ارزیابی سرعت سایت به کار می‌برد. علاوه بر این، این ابزار برای سرعت سایت عددی را در نظر می‌گیرد که فاصله‌ای بین 0 تا 100 می‌باشد. در صورتی که عدد در نظر گرفته شده بالاتر از 85 باشد به این مفهوم است که سایت شما بهینه سازی شده و ارتقا یافته است. ولی در صورتی که عددی کم‌تر از آن را نشان دهد، سایت شما الزاماً به بهینه سازی احتیاج خواهد داشت.

این ابزار توصیه‌هایی هم با هدف بهینه سازی و ارتقای سایت شما ارائه می‌دهد که بر مبنای رنکینگ سایت، محتوای استفاده شده و میزان اهمیت هر صفحه ارائه می‌شود.

Pingdom:

این ابزار سایت شما را بازبینی می‌نماید و اگر سایت شما با کاهش سرعت مواجه شود آلارم می‌دهد.

بالاتر از 60 درصد سرورهای جهان آن را در راستای آگاهی از سرعت سایت خود به کار می‌برند.

این ابزار با نام Uptime Monitoring Solution نیز اطلاق می‌باشد. این ابزار معیارهای فراوانی را در راستای ارزیابی سرعت سایت به کار می‌برد.

WP Super Cache:

WP Super Cache از پلاگین های ارتقای سرعت سایت وردپرس محسوب می‌شود که وبلاگ‌های ورد پرسی توسط صفحات پویا به HTML های ایستا تبدیل می‌شوند. این عمل موجب می‌شود وب سرورها در عوض تراکنش حجم بالایی از فایل‌ها و PHP اسکریپت‌های پرحجم تنها به پردازش و ارزیابی فایل‌های HTML ساده و کم حجم بپردازد.

همچنین این افزونه باعث بالا رفتن ترافیک ایجاد شده در سایت می‌شود و موجب افزایش سرعت بارگذاری صفحات می‌شود.

مثال زیر می‌تواند این موضوع را برای شما تفهیم نماید. مثلاً سایتی در تهران ثبت شده است و برای اینکه عموم به آن دسترسی داشته باشند در فضای مجازی بارگذاری شده است. در سرورهای ایران این سایت با سرعت بالاتری در مقایسه با سرورهای خارج از کشور بارگذاری می‌شود.

به‌عنوان نمونه سرعت بارگذاری سایتی در ایران در مقایسه با سرعت بارگذاری همان سایت در انگلیس باهم متفاوت می‌باشد؛ بنابراین این مسئله در تمام دنیا یک مشکل اساسی به‌حساب می‌آید و کلیه کشورها با آن مواجه‌اند.

جهت مرتفع نمودن این مشکل از این ابزار استفاده می‌شود.

این پلت فرم اصطلاحاً ابزاری برای شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) در نظر گرفته می‌شود. توانایی این ابزار به این صورت است که به کلیه بازدیدکنندگان یا کاربران از تمام کشورهای دنیا اجازه می‌دهد که سایت مورد نظر خود را  با سرعت و کیفیت یکسان کسب کنند.

Compressor.io:

Compressor یک پلت قالب ساده است در عین حال که بسیار کارآمد نیز می‌باشد. این ابزار جهت بهینه سازی و ارتقای تصاویر بسیار خوب می‌باشد.

این ابزار عکس‌های مربوطه و کار شده را بدون افت کیفیت در سایتتان به بهترین نحو ارتقا می‌دهد.

فرمت‌هایی که در این ابزار پشتیبانی می‌شوند شامل:

JPG، PNG،  GIF،  SVG و… می‌باشند.

سون بک لینک: خريد بك لينك معتبر را تنها از گروه ما بخواهید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر فوق العاده سرعت سایت در سئو و بهینه سازی سایت»

  1. منم شدیدا به تاثیر سرعت سایت ایمان دارم
    خیلی مطلب خوبی بود دمتون گرم که ذکر نمودین ممنونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *