پرش به محتوا

چگالی کلمات کلیدی چیست

اگر اندکی در زمینه سئو مطالعه کرده باشید، مطمئناً با مفهوم کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو آشنا هستید و می دانید در انتخاب کلمات کلیدی سایت بایستی دقت لازم را به خرج دهید. در این مقاله قصد داریم شما را با یک مفهوم جدید در ارتباط با کلمه کلیدی آشنا کنیم: چگالی کلمات کلیدی.

هنگامی که بحث چگالی کلمات کلیدی به میان می آید، سئوکاران به دو دستۀ مخالف و موافق تقسیم می شوند. عده ای از متخصصان سئو (که بیشتر بر اساس تجربه عمل می کنند) معتقدند چگالی کلمات کلیدی امر مهمی در رتبه بندی سایت به شمار می آید. اما دستۀ دوم معتقدند که چگالی کلمات کلیدی دیگر در سئو تاثیری ندارد و با پیشرفت تکنولوژی Semantic موتور جستجوی گوگل، بالا بردن چگالی کلمات، تنها باعث ناخوانا شدن محتوا و حتی در مواقعی باعث جریمه شدن یک سایت می شود.

با این حال تجربه به ما ثابت کرده است که گوگل در جستجوی Semantic در حال پیشرفت است، اما هنوز هم چگالی کلمات کلیدی بر روی رتبه سایت، به خصوص در جستجوهای فارسی فاکتوری موثر هستند. اگر علاقه دارید در مورد چگالی کلمات کلیدی بیشتر بدانید، ادامه این متن را از دست ندهید.

چگالی کلمات کلیدی چیست

چگالی کلمات کلیدی چیست

یک مثال ساده: به عنوان مثال فرض کنید یک نفر در گوگل کلمه «خرید خانه» را سرچ کرده است. حالا دو وب سایت داریم که دقیقا از لحاظ کیفیت و سرعت و سایر پارامترها مشابه هم بوده اما یک تفاوت دارند. آن هم این که یکی از آن ها حتی یک بار هم کلمه «خرید خانه» را در خود نیاورده و به جایش بر کلمه کلیدی «خرید منزل» تاکید کرده است. سوال اینجاست که گوگل به کدام سایت رتبه بهتری می دهد؟ به نظر ما قطعا بایستی کلمه «خانه» در متن گنجانده شود.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی، درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. در مبحث سئو و بهینه سازی سایت، چگالی کلمه کلیدی می تواند به عنوان فاکتوری برای تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی

در اواخر سال 1990، چگالی کلمات کلیدی فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذاری در رتبه بندی یک سایت به شمار می آمد. با این وجود، زمانی که وبمسترها به اهمیت چگالی کلمات کلیدی در سئو پی بردند، به شدتی عجیب از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده می کردند که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد. همین ده سال پیش هم گاهی این متن ها در سایت ها به چشم میخورد:

«با سلام خدمت شما عزیزان علاقه مند به خرید خانه. در خرید خانه باید به نکاتی دقت کرد که خرید خانه بسیار مهم بوده  و هر اشتباهی در خرید خانه می تواند باعث شود که شما خرید خانه خوبی نداشته باشید و از خرید خانه ناامید گردید. پس خرید خانه را جدی بگیرید و خرید خانه را به خوبی خرید کنید که خرید خانه خیلی خرید مهمی است. خرید خانه باید خرید خانه باشد. اگر خرید خانه اصلا خرید خانه نباشد که دیگر خرید خانه نیست!!!!»

جالب بود که آن زمان این پاراگراف فوق با کلمه کلیدی خرید خانه در گوگل اول می شد و پول پارو میکرد!!!

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

به همین دلیل موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، تصمیم گرفتند که میزان اثرگذاری این عامل را در سئو به حداقل برسانند. در حال حاضر اگر سعی کنید با Keyword Stuffing، چگالی کلمات کلیدی سایت خود را بالا ببرید، وب سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد.

البته گفته های بالا به این معنی نیست که نباید از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، بلکه باید این عبارات را به شکلی معقول و کافی در محتوای خود به کار ببرید.

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از متخصصات سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی باید بین 0.5 تا 2 درصد از کل محتوای یک صفحه باشد. اگر تعداد کلمات کلیدی محتوای شما از این مقدار بیش تر شود، گوگل آن صفحه را به عنوان اسپم شناسایی می کند.

برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی یک فرمول وجود دارد که به شکل زیر است:

(Nkr / Tkn * 100)

در این فرمول، Nkr  تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در متن و  Tkn، تعداد کل کلمات یک متن است.  بگذارید با مثال زیر برای شما توضیح دهیم:

مثال: در یک متن 1000 کلمه ای یک نفر 50 بار کلمه کلیدی «فیزیوتراپی» را به کار برده است. آیا مقاله شخص جریمه می شود؟

پاسخ: 50 تقسیم بر 1000 می شود 5 درصد و با توجه به این که از 2 درصد بیشتر است، بله احتمالا جریمه خواهد شد!

چگالی کلمات کلیدی چیست

چگالی کلمات کلیدی چیست

به این ترتیب برای آنکه بتوانید میزان چگالی کلمات کلیدی را به دست آورید، باید تعداد کلمات کلیدی که در متن خود استفاده کرده اید را بر تعداد کل کلمات آن متن تقسیم کنید و عدد به دست آمده را در عدد 100 ضرب کنید. نتیجه این معادله، چگالی کلمات کلیدی شما را نشان می دهد.

نکته: بایستی دقت داشته باشید که هنگام محاسبه چگالی کلمات کلیدی، مطمئن شوید که تگ های HTML و دیگر تگ هایی که درون صفحه قرار داده شده اند را نادیده گرفته اید زیرا تگ های Embed شده معمولاً در متن صفحه ظاهر نمی شوند.

چگالی عبارت کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

شاید برایتان سوال شده است که عبارت کلیدی با کلمه کلیدی چه تفاوتی دارد. کلمه کلیدی در حقیقت، یک واژه است که به عنوان کوئری جستجو استفاده می شود، در حالیکه عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه مجزا تشکیل شده است. عبارات کلیدی، معمولاً کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) هستند که کاربران برای جستجو از آنها استفاده می کنند. مثلا «خرید خانه» یک عبارت کلیدی است در حالی که «فیزیوتراپی» یک کلمه کلیدی است.

شاید تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی از تعداد جستجوی یک عبارت کلیدیِ مرتبط بیشتر باشد، اما یک عبارت کلیدی بهتر از یک کلمه کلیدی نیاز کاربر را بیان می کند. آمار نشان می دهد، احتمال خرید و مشتری شدن افرادی که از عبارات کلیدی در جستجوی خود استفاده می کنند، بالاتر است زیرا معمولاً این افراد به دنبال یک محصول خاص می گردند.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی

چگالی یک عبارت کلیدی با فرمول زیر محاسبه می شود:

Nkr *Nwp/ Tkn ) * 100)

در فرمول بالا، Nwp نشان دهندۀ تعداد کلماتِ موجود در عبارت است. بنابراین در محتوایی 400 کلمه ای دربارۀ «نقاشی ساختمان تهران» که این عبارت 4 بار در آن تکرار شده است، چگالی عبارت کلیدی با فرمول (4*3/400)*100 محاسبه می شود که برابر است با 3 درصد.

نحوه توزیع کلمات کلیدی

اکنون شما می دانید چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود. ما در ابتدای همین مقاله اشاره کردیم که چگالی کلمات کلیدی یک محتوا باید بین 0.5 تا 2 درصد باشد. (البته برخی می گویند 1 تا 3 درصد ولی خب حد مشخصی ندارد اما نهایتا بیشتر از 3 درصد نباشد!)

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

خب، در این قسمت یک نکته وجود دارد و آن نحوه توزیع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی باید به شکلی در طول محتوا توزیع شوند که هم متن تان برای کاربران قابل خواندن باشد و هم موتور جستجو بتواند موضوع متن تان را تشخیص دهد. اگر در دو پاراگراف آخر متن خود 10 بار از کلمه کلیدی استفاده کردید، بهتر است بدانید که یک جای کار اشکال دارد.

به صورت یک قانون نانوشته بدانید که کلمه کلیدی در بالای متن یک ارزش محسوب می شود. البته این کاملا طبیعی است. فرض کنید شما جای گوگل هستید که دو وب سایت ایندکس دارید. یکی در اخر متن به یک سوال خاص پاسخ داده است و دیگری در اول متن. شما جای گوگل باشید اگر یک نفر یک سوال را سرچ کرد کدام سایت را بالا می آورید؟ طبیعی است که گوگل میخواهد افراد سریع پاسخ را مشاهده کنند و لذا سایتی را بالا می آورد که در ابتدای متن کلمه کلیدی به کار برده شده است. (مخصوصا پاراگراف اول)

چگالی کلمات کلیدی چیست

به شما توصیه می کنیم که برای دریافت بهترین نتیجه، از کلمات کلیدی خود در 7 قسمت زیر استفاده کنید:

  • عنوان صفحه
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • URL سایت (با استفاده از خط فاصله مثل خرید-خانه)
  • تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
  • لینک های داخلی سایت
  • توضیحات متا یا Meta Description

تکیه کلام گوگل: یادتان باشد کلمات کلیدی را تنها برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید. ارائه تجربه کاربری خوب به مخاطبان در موفقیت سایت شما بسیار موثر است.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم چگالی کلمات کلیدی شاید مانند گذشته مهم باشد، اما هنوز هم فاکتوری موثر در سئو است. با استفاده از فرمول های بالا می توانید چگالی کلمات کلیدی صفحات خود را بهینه سازی کنید. توزیع درست کلمات کلیدی در محتوا علاوه بر چراغ سبز موتورهای جستجو، رضایت کاربران را نیز برایتان به همراه خواهند داشت.

اگر استفاده از فرمول های بالا برایتان دشوار است، نگران نباشید. افزونه هایی مانند Yoast می توانند چگالی کلمات کلیدی صفحات سایت را محاسبه کنند و در صورت استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی به شما اخطار دهند. این افزونه امکانات شگفت انگیزی دارد و نسخه پرمیوم آن قابلیت بهینه سازی چند کلمه کلیدی به صورت همزمان و هم چنین کلمات مترادف را نیز داراست.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سوالات شما در زمینه چگالی کلمات کلیدی پاسخ دهد. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، از طریق کامنت ها از ما بپرسید.

9 دیدگاه دربارهٔ «چگالی کلمات کلیدی چیست»

  1. خیلی خوب این موضوع رو توضیح داده بودین من همیشه بحث چگالی رو یه جورایی می تونم بگم مشکل داشتم و این دیگه یه وسواس شده بود برام که کلمات رو میشمردم

  2. چگالی کلمات کلیدی خیلی مهمه البته ا ینم باید بگم که بعضی کلمات با هم یکی هستن مثلا خرید بلیت با خرید بلیط به نظرم یکی حساب میشه یعنی توی چگالی اینم باید محسوب کرد

  3. برای این که چگالی کلمات کلیدی رو بهینه کنی واقعا نیاز هست که وقتی برای این کار اختصاص داده بشه و بهتره اینو به نظر من خود همون کسی که محتوا رو مینویسه انجام بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *