پرش به محتوا

انکر تکست چیست ؟

انکر تکست چیست؟ اگر اندکی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت به تحقیق و بررسی بپردازید، حتما با مفهوم انکرتکست برخورد خواهد داشت. اما اساسا انکر تکست چیست و کاربرد آن به چه صورت است؟ موتورهای جستجو مخصوصا گوگل هنگام برخورد با آن چگونه عمل می کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال و سایر مسائل مشابه توصیه میکنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

سوال: انکر تکست چیست؟

پاسخ: انکر تکست (Anchor Text) یا متن قلاب شده، در واقع همان متن قابل کلیک در یک لینک و اغلب به رنگ آبی و زیر خط دار است. احتمالا شما بارها دیده اید که بعد از کلیک روی لینک، نوشته به رنگ بنفش در می آید.

به عبارت دیگر در واقع انکر تکست، آن قسمت قابل مشاهده ی لینک است که با کلیک روی آن کاربر را به سایت یا متن دیگر پیوند می دهد. انکر تکست تاثیر زیادی در بهینه سازی و افزایش رتبه ی سایت در رنکینگ دارد و در بهتر شناختن موضوع یک سایت کمک زیادی می کند. انکرتکست یکی از مهم ترین آیتم ها و فاکتورهایی است که باید در سئو و بهینه سازی سایت به آن توجه شود.در حقیقت هر چه از انکرتکست های بهتری استفاده کنیم منجر به ارتقاء رتبه بندی سایت شما از نظر گوگل خواهد شد.

برای مثال در نوشته زیر، عبارت «کلیک کنید» انکرتکست است.

مثال: اینجا کلیک کنید.

فلسفه ی نام گذاری انکر تکست چیست؟

انکر تکست از دو کلمه ی Anchor به معنای لنگر و Text به معنای متن یا نوشته تشکیل شده است. ریشه ی کلمه Anchor ، همان واژه ی Ank به زبان روسی یعنی قلاب است. می دانید که لنگر ابزاری است که برای محکم کردن و اتصال کشتی به نقطه ای از کف دریا به کار می رود تا از حرکت شناور جلوگیری کند. یک لنگر میتواند کشتی را در شرایط سخت و طوفانی از غرق شدن نجات دهد. لذا لنگر نماد قدرت در شرایط سخت است.

انکر تکست چیست

انکر تکست چیست

انواع انکر تکست

حال می خواهیم برخی از انواع انکر تکست ها را به طور مختصر بررسی نماییم:

1- انکر تکست Exact Match

انکر تکست Exact Match یا به فارسی همان «تطبیق دقیق» مهم ترین انکر تکست موجود است. در این نوع فقط «کلمه ی کلیدی» لینک می شود. تجربه نشان داده است که این نوع از انکر تکست تاثیر زیادی در بهبود رتبه ی سایت شما دارد ولی باید از تکرار بیش از حد آن اجتناب شود تا توسط گوگل اسپم شناخته نشده و منجر به جریمه شدن سایت شما نشود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تقریبا 90 درصد از کسانی که برای خرید بک لینک از سایت ما اقدام می کنند، از این نوع انکرتکست استفاده می نمایند.

برای مثال اگر کلمه ی کلیدی سایت شما «تور استانبول» است، انکر تکست هایی که برای آن می سازید همان کلمه ی کلیدی «تور استانبول» باشد. یعنی شکل ظاهری بک لینک شما به صورت زیر درخواهد آمد:

تور استانبول

2- انکر تکست Generic

انکر تکست Generic یا عمومی با عبارت هایی مثل «ادامه ی مطلب» ، «اینجا کلیک کنید» ، «اطلاعات بیشتر» ، «بیشتر بدانید» و … شناخته می شوند. این انکرتکست ها یکی از انکر تکست های کاملا طبیعی به شمار آمده و در گذشته بیشتر از این نوع انکر تکست ها استفاده می شد. این انکرتکست ها از لحاظ پنالتی و … 100% ایمن هستند چون حاوی کلمه کلیدی نبوده و مشخص است که صرفا برای هدایت بازدیدکننده به صفحه هدف ایجاد شده اند.

نکته: توصیه می شود که برای طبیعی ساختن فرآیند لینک سازی حتما مقداری انکرتکست از این نوع در پلن خود بگنجانید.

3- انکر تکست Naked

در انکر تکست عریان از کلمه ی خاصی در متن استفاده نمی شود فقط آدرس URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می شود.

برای مثال https://7backlink.ir/  از این نوع انکر تکست است.

نکته: این نوع لینک سازی هم بسیار طبیعی به نظر می رسد و به نظر بسیاری اصلا استفاده شما از این نوع انکرتکست هیچ محدودیتی نخواهد داشت و شما به سادگی می توانید نه صرفا برای لندینگ پیج ها بلکه برای کلیه صفحات وب سایت خود از این نوع انکرتکست استفاده نمایید.

4- انکر تکست LSI

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing به معنای «نمایه سازی معنایی نهفته» است . در این انکر تکست از عبارات هم معنی و هم خانواده استفاده می شود.

برای مثال اگر هدف شما کلمه کلیدی «خرید موبایل» است می توانید از عبارات «خرید تلفن همراه» ، «خرید گوشی» و… برای انکرتکست استفاده کنید. توصیه می شود که این کار را انجام دهید، چرا که همیشه نباید برای سئو سایت خود تنها یک کلمه کلیدی را هدف بگیرید. بلکه مجموعه ای از کلمات است که برای مشتری اهمیت خواهد داشت.

5- انکر تکست Partial Match

انکر تکست تطبیق جزئی و یا نسبی است که در لینک به صورت نسبی به کار می رود .

برای مثال اگر کلمه ی کلیدی مدنظر مان «خرید موبایل» باشد ، «خرید موبایل جدید» از این نوع انکر تکست است.

6- انکر تکست Long Tail

انکر تکست های طولانی و به اصطلاح دم دراز را می گویند . این نوع انکر تکست معمولا کل جمله را شامل می شود .

این نوع از انکرتکست شبیه انکر تکست جزئی است با این تفاوت که از آن طولانی تر است .

برای مثال «راهنمای خرید یک موبایل مناسب شامل چه مواردی است ؟»

7- انکر تکست Branded

لینکی که از برند یا همان نام تجاری خود در متن خود استفاده کند، انکر تکست Branded یا نام تجاری نامیده می شود . در استفاده از این انکر تکست باید این نکته را رعایت کنید که نام تجاری یا به اصطلاح برند تان با کلمه کلیدی هدف تان یکسان نباشد .

برای مثال با استفاده از نام برند یک سایت برای اتصال به صفحه اصلی استفاده می کنیم .

مثلا «سون بک لینک» که «سون بک لینک» همان نام یا برند ما است. نکته ای که در مورد انکرتکست برند باید به آن توجه کرد این است که این نوع انکرتکست منحصر به یک کلیدواژه نخواهد شد. مثلا برای سایت ما موارد زیر کلا می تواند انکرتکست های برند محسوب گردد:

8- انکرتکست Brand + Keyword

این نوع انکرتکست به عنوان یکی از هوشمندانه ترین انواع انکرتکست ها شناخته می شوند. امروزه انکر تکست ترکیب کلمه ی کلیدی و نام تجاری در متن لینک یکی از بهترین روش ها برای سئو و بهینه سازی به شمار می رود.

برای مثال kخرید موبایل دیجی کالا» از این نوع انکر تکست است . در حقیقت شما با استفاده از این کلمه کلیدی دارید به گوگل این سیگنال را می فرستید که شما به دنبال خرید موبایل هستید، اما چون دیجیکالا یک سایت خیلی عظیم و خوب است که به آن مطمئن هستید از گوگل می خواهید که فقط نتایج مربوط به آن را لود کند. این مدل لینک سازی و بازدید تاثیر شگرفی در سئو سایت شما خواهد داشت.

9- انکر تکست Image

استفاده از لینک در تصویر سایت تان از نوع انکر تکست تصویر یا عکس است . Alt Tag  تصویر همان انکر تکست است پس اگر تصویر سایت شما Alt Tag  نداشته باشد متنی برای شناسایی لینکش شناسایی نمی شود. فراموش نکنید که گوگل تگ Alt  را یک انکر تکست می داند. لذا اگر می خواهید یک بنر در یک وب سایت دیگر قرار دهید، حتما اصرار کنید که بایستی برای شما Alt Tag را قرار دهند.

برای یادگیری بهتر انکر تکست و کاربرد های آن برای استفاده درست از انکر تکست های مناسب در جاهای مناسب باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم و به قوانین آن ها نیز عمل کنیم تا از طرف الگوریتم ها مورد جریمه قرار نگیریم . عکس زیر در حقیقت یک لینک است که از عبارت «GOOGLE» به عنوان Alt Tag در آن استفاده شده است.

GOOGLE

نکته: از موردی که در بالا گفته شد می توان این نتیجه را گرفت که اگر شما در سایتی بنری قرار دادید، حتما روی Alt Tag آن بنر دقت کافی را داشته باشید. چرا که این Alt Tag به عنوان همان انکر تکست شما محسوب خواهد شد.

پس چگونه انکرتکست بهینه سازی کنیم؟

بعد از این که انکر تکست و الگوریتم‌های گوگل را به خوبی یاد گرفتیم حال باید تلاش کنیم که چگونه انکر تکست های با کیفیت بسازیم تا هم سایت پرمحتوا داشته باشیم و هم توسط گوگل جریمه نشویم.

از سال 2012 که الگوریتم پنگوئن توسط گوگل مطرح شد قوانین لینک سازی به طور جدی تغییر کرد و قوانین جدیدی روی کار آمد.

در به روز رسانی‌های جدید گوگل پنگوئن بر خلاف گذشته که به صورت دوره‌ای و مشخص بر سایت‌ها نظارت داشت، لحظه‌ای کار می‌کند و سایت‌های شما را زیر ذره بین قرار می‌دهد.

طبق سایت www.semrush.com  انکر تکست باید طبق این الگو توزیع شود؛

  • انکر تکست  تطبیق دقیق (Exact Match): کم‌تر از یک درصد
  • انکر تکست عمومی (Generic): یک تا پنج درصد
  • انکر تکست طولانی (Long Tail): دو تا چهار درصد
  • انکر تکست عریان (Naked): پانزده درصد
  • انکر تکست نام تجاری (Branded): چهل درصد
  • انکر تکست نام تجاری + کلمهٔ کلیدی (Keyword+Brand): پنج درصد
  • انکر تکست تطبیق جزئی یا نسبی (Partial match): پنج درصد
  • انکر تکست اختصاصی _ انواع دیگر انکر تکست ها (other): بیست و پنج درصد

 

بهترین توزیع انکر تکست چیست

بهترین توزیع انکر تکست چیست

 

 

همان طور که نمودار نشان می‌دهد انکر تکست نام تجاری، متن اختصاصی و انکر تکست عریان به ترتیب بیش‌ترین استفاده را در جهان دارند این در حالی است که در ایران انکرتکست تطبیق دقیق یا همان Exact match بیش‌ترین استفاده و محبوبیت را دارا می‌باشد.

در واقع شما باید قبل از شروع لینک سازی این توزیع را برای سایت خود از ابتدا مشخص کنید و طبق آن پیش بروید تا یک لینک سازی معتبر و با کیفیت داشته باشید.

الگوریتم های گوگل

در سال های اخیر گوگل الگوریتم هایی را برای بهبود فضای جست و جو معرفی کرده است. و با استفاده از انکر تکست است که  ازمحتوای هر سایت مطلع و در صورت عدم ارتباط بین لینک ها و صفحه های مربوط به آن، آن ها را اسپم شناخته و جریمه می کند. در واقع گوگل همانند معلمی است که الگوریتم هارا نماینده ی خود کرده است که کاربران را در جهت مسیر درست هدایت نمایند. این الگوریتم ها مجموعه ی دستور العمل هایی هستند که به صورت مرحله به مرحله اجرا می شود و هدف خاصی را دنبال می کند. الگوریتم های گوگل برای بهینه ساز ی یا سئو در گوگل به کار می روند . در واقع با استفاده از این الگوریتم ها ، گوگل به تحلیل و شناخت یک  وب سایت می پردازد. به طور کلی الگوریتم های گوگل دو دسته اند ؛ دسته ی اول الگوریتم های اصلی که هسته اصلی گوگل اند و براساس دستورالعمل های خاص خود سایت ها را رتبه بندی می کنند. دسته ی دوم هم الگوریتم هایی هستند که برای بهینه سازی جستجو ها ی کاربران و شناسایی سایت های اسپم می پردازند.

برخی از این الگوریتم های دسته ی دوم عبارتند از :

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم Rank Brain
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم  Page Layout
  • الگوریتم Pay Day Laon
  • الگوریتم Mobilegeddon
  • و . . .

در این مطلب به طور مختصر به توضیح مختصری  از این الگوریتم های گوگل می پردازیم . هر کدام از این الگوریتم ها دارای ویژگی های شخصیتی متمایزی هستند که خلاصه ای از آن را با هم می خوانیم:

 

الگوریتم گوگل پاندا

ویژگی‌های شخصیتی: آرام – کتاب خوان – مهربان

پانداها کتاب خوان هستند، یعنی روزانه مطالب زیادی از سایت‌ها را با دقت می‌خوانند و مواظب کیفیت محتوای سایت‌ها هستند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت چون به راحتی متن ضعیف را از قوی تشخیص می‌دهند و ای مسئله برایشان خیلی مهم است. الگوریتم پاندا به کپی بودن و دزدی مطالب بسیار حساس است چون باعث گم شدن یک سایت معتبر و با کیفیت از دیگر سایت‌هایی که مطالب کپی منتشر می‌کنند می‌شود. الگوریتم گوگل پاندا این سایت‌ها را از لیست جست و جو حذف می‌کند.

پاندا به مطالب خیلی خلاصه که حق مطلب در آن‌ها ادا نمی‌شود هم حساس است چون مخاطب را به هدف مد نظر نمی‌رساند و باعث نارضایتی او می‌شود. الگوریتم پاندا دوست ندارد یک موضوع را چند بار در سایت شما ببیند، بهتر است برای تکرار یک جمله از جمله بندی‌های دیگری برای بارهای بعدی استفاده کنید تا برای پاندای کتاب خوان مطالب هم چنان جذاب به نظر برسد. ولی همان طور که گفتیم پانداها دل مهربانی دارند و می‌توانید دوباره دل مهربانشان را به دست آورید، فقط کافی است مطالب بی کیفیت و تکراری خود را از سایت حذف کنید تا محتوای با کیفیت شما را دوباره ببیند و بخواند و دوباره به بالای رنکینگ بروید، بله این کار زمان بر است ولی غیر ممکن نیست.

 

 

الگوریتم گوگل پنگوئن

ویژگی‌های شخصیتی: درون گرا – متنفر از تکرار کلمات

این الگوریتم وظیفه دارد لینک‌های اسپم را شناسایی کند و در بهینه سازی سایت‌ها و بهبود جست و جو کمک کند. چون این لینک‌ها کاربر را از هدف اصلی خود دور می‌سازند و باعث سردرگرمی او می‌شوند. درست است که هر چه تعداد این لینک‌هایی که کاربر را به سایت‌های دیگر پیوند می‌دهد بیشتر باشد سایت بهتری داریم و باعث می‌شود در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار بگیرد ولی الگوریتم پنگوئن به تعداد زیاد این لینک‌ها، غیر مرتبط بودن آن‌ها و تکرار زیاد کلمات در لینک‌ها به شدت حساس است و در صورت تخلف سایت مورد نظر را جریمه می‌کند.

البته لازم به ذکر است که یکی از ویژگی‌های دیگر این الگوریتم درون گرا بودن آن است و در صورتی که سایت شما تخلفی انجام داد هیچ علامتی به شما نمی‌دهد فقط به وظیفهٔ خود یعنی جریمهٔ سایت متخلف می‌پردازد. بعد از جریمه شدن ممکن است یکی از صفحات سایت شما از ایندکس گوگل خارج شود یا با پیغام  ” لینک سازی غیر معتبر” مواجه شوید. برای جلب اعتماد دوبارهٔ گوگل پنگوئن باید لینک‌های اسپم و جعلی حذف شوند و این فرآیند هم مثل جلب اعتماد الگوریتم پاندا ممکن است زمان بر باشد ولی شدنی است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

ویژگی‌های شخصیتی: دقیق – سریع – جدی

قبل از این که این الگوریتم به وجود بیاید رساندن منظوردقیق خود برای گوگل بسیار سخت بود. بسیاری اوقات باعث هدر رفت زمان می‌شد و اغلب سرانجامی نداشت و به جواب سؤال خود نمی‌رسیدیم. ولی امروزه گوگل بعد از آن همه کج فهمی‌هایش تصمیم گرفت از دقیق‌ترین و سریع‌ترین پرنده برای رفع این عیب بزرگ خود استفاده کند. روش این الگوریتم به این صورت است که روی کلمات استفاده شده و جست و جو شده تمرکز می‌کند و ارتباط معناییِ بین آن‌ها کشف می‌کند تا شما را در رسیدن هر چه دقیق و سریع‌تر به خواسته‌تان کمک کند تا بهترین نتایج جست و جو را به کاربران نمایش دهد. برای مثال این الگوریتم ارتباط معنایی مترادف بین دو واژه‌ی “هدف” و “مقصود” را می‌داند و هر کدام از این‌ها را جست و جو کنید می‌توانید به هدف خود برسید. در این الگوریتم هم مثل الگوریتم پنگوئن باید انکر تکست ها را جدی بگیرید و از انکر تکست های مرتبط و هماهنگ استفاده کنید.

 

 

 

 

الگوریتم گورخر

ویژگی‌های شخصیتی: زود رنج – علاقه مند به خرید اینترنتی

این الگوریتم مسئول نظارت بر سایت‌های فروش اینترنتی است. این الگورتم به شدت مراقب کاربرانی است که می‌خواهد خرید خود را اینترنتی انجام دهند تا یک خرید خوب و مطمئن داشته باشند. اگر سایت فروش اینترنتی دارید باید حواستان را به بایدها و نبایدهای این الگوریتم جمع کنید تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهید و اطلاعات معتبری در سایت و فروش محصولات خود درج کنید تا کاربران بیشتری را به خرید از سایت خود تشویق و اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

به طور کلی از دید الگوریتم گورخر فروشگاه اینترنتی‌ای معتبر خواهد بود که گواهی نامهٔ SSL داشته باشد و هویت آن تأیید و امنیت و اطمینان آن حفظ شده باشد. هر فروشگاه باید راه‌های ارتباطی درستی مثل تماس تلفنی، آدرس پست الکترونیکی و فیزیکی سایت یا شرکت در سایت قرار دهد تا فرایند خرید، قبل خرید و پس از آن همه به طور کامل اجرا شوند.

الگوریتم کبوتر

ویژگی‌های شخصیتی: علاقه مند به مکان‌های نزدیک و آشنا

مثلاً اگر مکانی را جست و جو کنید این الگوریتم همواره تلاش می‌کند مکان‌های نزدیک را به شما معرفی کند. یا اگر جست و جوی دیگری کردید با توجه به مکان محلی هر شخص جست و جوی متفاوت‌تری را نمایش خواهد داد.

این الگوریتم برای بالا آمدن  رتبهٔ بهتر سایت‌هایی که به یک منطقه خاص تعریف می‌شوند خیلی کمک می‌کند.

الگوریتم Rank Brain

این الگوریتم جذاب‌ترین الگوریتم شناخته می‌شود و شبیه مرغ مگس خوار عمل می‌کند به این ترتیب که مثل انسان از رفتار و تجربه‌های گذشته خود استفاده می‌کند تا جست و جو را بهبود ببخشد و بر اساس آن‌ها رفتارهای جدیدی را انجام دهد.

الگوریتم کافئین

این الگوریتم هم مانند مرغ مگس خوار عمل می‌کند با این تفاوت که نگاهی هم به شبکه‌های اجتماعی نیز دارد و به بهبود جست و جوی کاربر کمک می‌کند.

الگوریتم Page Authority

این الگوریتم قدرت سایت شما را از نظر میزان بازدید، محتوای با کیفیت و… می‌سنجد تا رتبه سایت شما را بهبود ببخشد.

الگوریتم Page Layout

این الگوریتم کاربران را از تبلیغات زیاد و آزار دهندهٔ سایت‌ها مراقبت می‌کند که اگر مایل نبود به اجبار سایت شما تبلیغات را نبیند.

الگوریتم Pay Day Laon

این الگوریتم وظیفه دارد با سایت‌هایی که از کلمات کلیدی گمراه کننده برای کشاندن افراد به سایت خود استفاده می‌کنند مبارزه می‌کند.

الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم به تازگی مطرح شده است و گوگل سایت‌هایی را که در تبلت و گوشی‌های هوشمند به درستی و به خوبی نمایش داده نمی‌شوند به تدریج حذف می‌کند.

از بین این الگوریتم‌هایی که در بالا تعریف کردیم، یادگیری الگوریتم پنگوئن در استفاده از انکر تکست ها ضروری‌تر است چون در صورت تخلف منجر به سقوط سئوی سایت شما خواهد بود چون بر اساس تعداد زیاد این بک لینک‌ها است که کیفیت وب سایت شما اندازه گیری می‌شود و صعود می‌کند.

با این  وجود سایت‌هایی به تدریج به وجود آمدند که سعی داشتند با دور زدن قوانین و با استفاده از روش‌هایی همواره سئو ی سایت خود را افزایش دهند، پس گوگل وارد عرصهٔ مبارزه با این سایت‌های متخلف شد تا سایت‌های بی کیفیتی که لایق جست و جو در رتبه‌های ابتدایی نبودند را از صفحات جست و جو حذف کند و سایت‌های با کیفیت به رتبهٔ اول بازگردند.

 

نباید سایت شما سرشار از کلمات کلیدی باشد به طوری که خواندن مطالب شما ، کاربر را گیج و سردرگم نماید. الگوریتم پنگوئن وقتی بی سر و صدا شروع به جریمه ی صفحه ی اصلی دارای خطای سایت شما می کند بر کل سایت شما تاثیرگذار بوده و موجب افت رتبه ی سایت شما خواهد بود؛ حتی اگر صفحات دیگر سایت این خطا را نداشته باشند و بسیار پر محتوا باشند. پس برای رهایی از این جریمه باید ابتدا خطای رخ داده را شناسایی و از بک لینک های معتبر استفاده کنیم .

پس باید قبل از اینکه بخواهیم لینک سازی کنیم محتوای ارزشمندی را انتخاب کن

یم و از این بابت مطمئن باشیم.

11 دیدگاه دربارهٔ «انکر تکست چیست ؟»

  1. دستت درد نکنه این سایت سون بکلینک یا یه چیزی رو نمیگه یا وقتی توضیح میده دیگه میترکونه واقعا ایول دارین

  2. چقدر ساده و از صفر توضیح داده بودین دمتون گرم من دیروز برای اولین بار این انکرتکست رو شنیدم

  3. انکرتکست نکته مهمی که داره اینه که باید خیلی از انکرتکست هدف در لینک سازی استفاده نکنی و از چیزای جانبی هم کمک بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *