پرش به محتوا

کلمه کلیدی چیست

کلمه کلیدی چیست؟ اصلا کلمه های کلیدی به چه منظور بوده و چه کاربردهایی دارند؟ آیا می دانید کلمات کلیدی به چه کلماتی می گویند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی این سوالات، نقش کلمات کلیدی برای سئو و نیز نکاتی جهت بررسی آن ها بپردازیم.

کلمه کلیدی چیست؟

به طول کلی کلمات کلیدی به آن دسته از کلمات می گویند که بیشتر از سایر کلمات مترادف و هم معنی جستجو می شوند. در واقع کلمات کلیدی همان کلماتی اند که کاربران به وسیله آن موضوع مدنظر خود را جستجو می کنند.

کلمه کلیدی چیست

نقش کلمات کلیدی در سئو

حال که معنی کلمات کلیدی یا Keywords را متوجه شدیم باید بفهمیم که کلمات کلیدی برای سئو چه نقش و اهمیتی دارند؟ پاسخ خیلی ساده است! همان گونه که احتمالا پیش بینی می کنید، برای سئو کلمه کلیدی از عبارات و کلمات کلیدی در صفحات هدف استفاده می شود تا کاربران و مخاطبینی که در جستجوی اطلاعاتی در خصوص آن کلمه هستند بتوانند آن صفحات را پیدا کنند. به همین علت است که می گویند کلمات کلیدی در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. به عبارت دیگر ما در صفحات سایت خود این کلمات کلیدی را به کار می بریم تا آن صفحه خاص با ان کلمه کلیدی در گوگل بالا بیاید. به عنوان نخستین نکته دقت کنید که البته نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کرد که گوگل صفحات سایت را اسپم تشخیص دهد. (رعایت چگالی کلمه کلیدی یکی از این نکته ها است.)

کلمات کلیدی چگونه یافت می شوند؟

حال که کلمات کلیدی و اهمیت آن ها را شناختیم، نوبت به پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو می رسد. علی رغم آنچه ممکن است فکر کنید، پیدا کردن کلمات کلیدی به این سادگی نبوده و باید هدف کاربران زیادی شناسایی شود تا از روی اکثریت شان بتوان کلمات پر جستجو و به اصطلاح کلیدی را پیدا کرد. کلمات کلیدی باید به نوعی انتخاب شوند که هم تولید کننده محتوا و کاربر را به هدف خود برسانند و هم موتورهای جستجوی گوگل را راضی نگه دارند.

کلمات کلیدی برای سئو

فایده کلمات کلیدی در سئو چیست؟

طبیعی است که جستجو در مورد کلمات کلیدی باعث می شود بتوان به نتایج مهمی دست پیدا کرد. مثلا می توانید تعداد کلمات کلیدی که ماهانه در فلان موضوع جستجو شدند را بیابید. می توان فهمید اغلب کاربران از کدام کلمات کلیدی برای جستجو استفاده می کنند؟ به طور کل می توان به تمام چیزی که مخاطب به دنبال آن است دست پیدا کرد.

مثلا فرض کنید که من یک سایت مرتبط با نقاشی ساختمان دارم. ولی نمی دانم مردم کدام کلمه زیر را بیشتر سرچ می کنند؟

  • نقاشی ساختمان
  • نقاشی آپارتمان
  • نقاشی خانه
  • نقاشی منزل

شاید در نگاه نخست هر چهار مورد یکسان و هم معنی به نظر برسد اما ما باید به صورت دقیق امار ان را بررسی کنیم. مثلا اگر نقاشی خانه ماهانه 400 بار جستجو شده و در عوض نقاشی منزل که دقیقا هم معنی با ان است، ماهانه 20 بار جستجو می شود، طبیعی و عاقلانه است که توان و انرژی خود را روی سئو کلمه نقاشی خانه بگذاریم.

کلیه این نتایج موجب خواهد شد استفاده از کلمات کلیدی کم تکرار و بدون استفاده را که نتایج ضعیفی دارند کمتر به کار برد و در عوض از کلمات کلیدی قوی استفاده کرد.

برای رسیدن به کلمات کلیدی سایت چه کارهایی باید انجام داد؟

کلمات زیادی وجود دارند که هرکدام کم و بیش استفاده می شوند. اولین قدم کشف این کلمات کلیدی است تا تحقیقات روی آن ها انجام شود. برای این منظور باید کلمات کلیدی که معروف تر هستند و بیشتر استفاده می شوند را به کار برد و هم می توان از ابزارهایی که این کار را انجام می دهند استفاده نمود.

کلمات کلیدی در تولید محتوا

چگونه سرعت کشف کلمات کلیدی بالا می رود؟

البته نکته ای که باید به آن توجه کرد و بسیار کمک کننده است این است که انتخاب کلمات کلیدی کم تکرار و کم جستجو برای یافتن کلمات کلیدی مهم و متداول راحت تر بوده و سریع تر جواب می دهد چون تعدادشان کمتر است و رقابت آن چنانی بین شان وجود ندارد. اگر اطلاعاتی در رابطه با حجم جستجوی کلمات نیز داشته باشید می توانید کلمات کلیدی را بهتر انتخاب کنید. هرچه حجم کلمات کلیدی کمتر باشد فرصت گزینش آن ها سریع تر می باشد. این در حالی است که حجم بالای کلمات کلیدی بسیار زمان بر بوده و دیرتر باعث افزایش رتبه سایت می شود. البته هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارد و همیشه جوابگو نخواهد بود پس باید بهترین روش را تست کنید.

کلمات کلیدی سئو را تقویت می کنند!

استفاده از کلمات کلیدی مهم و با ارزش در افزایش رتبه سایت و بهبود سئو سایت بسیار تاثیرگذار است. پس تا می توانید صفحات سایت تان را با کلمات کلیدی مناسب و با ارزش پر کنید. توجه داشته باشید که گوگل به کلمات کلیدی در هر یک از صفحات سایت شما دقت می کنند نه کل سایت. البته در مجموع این صفحات است که سایت را می سازند پس بهبود سئو صفحات است که موجب بهبود سئو سایت خواهد شد.

کلمات کلیدی در سئو

بگذارید باز با یک مثال ان را توضیح دهیم. فرض کنید که یک صفحه از سایت رقیب شما با کلمه «نقاشی ساختمان» اول است. خب در این نگاه کلی شاید به نظر برسد که وی واقعا کارش درست است و رقیبی ندارد. اما شاید تعجب کنید که سایت رتبه دوم از این سایت درآمد بیشتری دارد. وقتی بیشتر تحقیق می کنید می فهمید که سایت دوم تمرکز خودش را روی سئو یک گروه کلمه کلیدی گذاشته است اما سایت اولی فقط روی یک کلمه کلیدی تمرکز نموده است. (به عبارت دیگر سایت دوم با کلمات «نقاشی منزل» و «نقاشی آپارتمان» نیز در صفحه اول است و از این کلمات نیز کلی زنگخور و مشتری دارد؛ اما سایت اول در این کلمات دیده نمی شود. لذا اصلا و ابدا اهمیت کلمات کلیدی مختلف را دست کم نگیرید.)

کلمه کلیدی Long Tail چیست؟

آیا می دانید منظور از اصطلاح لانگ تیل ( Long Tail ) چیست؟ tail به معنی «دم» است و لذا لانگ تیل به معنی «دم دراز» خواهد بود. بگذارید با یک مثال شروع کنیم. برای مثال جستجوی اشیا یا هر چیز دیگر به تنهایی بدون اینکه از کلماتی برای توضیحات بیشتر استفاده کنید باعث می شود نتایج بی شماری را به دنبال داشته باشد که اغلب بی ربط و نامرتبط با موضوع در حال جستجو باشد. درست است که یک کلمه تعداد بالایی جستجو داشته و اصطلاح پر تکراری است ولی به دلیل داشتن ابهام و نداشتن توضیح کافی نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت و افراد زیادی را به دلیل غیرمرتبط بودن موضوع جستجوی شان در کسری از ثانیه از سایت خارج می کند و به همین ترتیب افزایش بانس ریت سایت را موجب می شود. پس از کلمات کلیدی دقیق تر و جزئی تر نیز استفاده کنید.

  • مثال کلمه کلیدی کلی »»» اجاره ویلا در کردان
  • مثال کلمه کلیدی لانگ تیل »»» اجاره ویلا لوکس استخردار در کردان

در حقیقت شما با اضافه کردن این جزئیات به گوگل می گویید که نمی خواهید یک ویلای خیلی معمولی در کردان اجاره کنید! بلکه شما به دنبال اجاره یک ویلای استخردار و شیک و لوکس هستید و این امر باعث می شود که هر ویلایی در کردان مورد پسند شما واقع نگردد.

کلمات کلیدی در سئو چیست

ابزار یافتن کلمات کلیدی

ابزارهای مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب وجود دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. باز هم تاکید می کنیم که استفاده اصولی و درست از کلمات کلیدی باعث خواهد شد مخاطبین هدف خود را پیدا کرده و بازدید سایت را افزایش داده و باعث ترافیک سایت خواهد شد. پس خواهشا این موارد را جدی بگیرید!

kwfinder

این ابزار عشق سئوکارهای ایرانی است. برای استفاده از این ابزار کافی است که سری به وب سایت https://kwfinder.com/ بزنید و از ان استفاده کنید. در مجموع می توانیم بگوییم که ابزار خوب و مفیدی است.

Ubersuggest

این ابزار هم ریشه در گوگل دارد و از گوگل جدا نیست و برای استفاده از این ابزار می توانید به سایت https://neilpatel.com/ubersuggest/ مراجعه فرمایید. اما این ابزار چرا از گوگل سرچشمه می گیرد؟ کارکرد این ابزار به این صورت است که بعد از نوشتن اولین کلمه ی جستجوی مورد نظر خود نتایجی را به شما نشان خواهد داد که اغلب افراد آن ها را جستجو کرده اند. پس در این روش صدها کلمه کلیدی دیگر به همراه کلمه ابتدایی که جستجو کرده اید به نمایش در می آید تا سریع تر موضوع لازم گزینش شود.

کلمات کلیدی سایت

برای مثال: حتما دیده اید که اگر کلمه خرید موبایل را بنویسید نتایجی مثل خرید موبایل گران، خرید مویابل ارزان، خرید موبایل سامسونگ، خرید موبایل اپل، خرید موبایل قسطی و… از جمله نتایجی است که به شما پیشنهاد می شود.

Link Sleuth

این مورد یکی از سایت های Crawler است که اطلاعات مختلف را از سایت های دیگر جمع آوری می کند و کلماتی کلیدی را ارائه می دهد که به نوعی شما را در پیدا کردن کلمه کلیدی مورد نظر راهنمایی می کند.

سایر ابزارهای Keyword مختلف

برخی ابزار Keyword نیز وجود دارند که برای این منظور ایجاد شده اند و از میلیاردها کلمه کلیدی گوناگون در خود به وجود آمده اند و بسیار کاربردی اند. از این نوع ابزار می توان به Wordstream’s Free Keyword Tool و  Rellian Keyword Discovery و  Google AdWords Keyword Planner که دارای قابلیت تفکیک کلمات کلیدی برا اساس ناحیه جغرافیایی، زمان و تاریخ جستجو است اشاره کرد.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ alt عکس ها و تصاویر نیز رایج است. لذا فکر نکنید که کلمات کلیدی فقط برای متن ها کاربرد دارند؛ بلکه این ها کاربرد شگفت انگیزی در تصاویر نیز خواهند داشت.

جمع بندی نکات پایانی

بگذارید راست و صادقانه یک نکته را همینجا بگوییم. هدف از تحلیل کلمات کلیدی نباید از کلمات کلیدی بدون برنامه استفاده کنید و صرفا هدفتان گول زدن گوگل و موتور های جستجو باشد. در استفاده از آن ها قوانینی وجود دارد که باید رعایت کنید. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی باید در جاهای معینی از سایت مثل صفحات اصلی سایت صورت گیرد تا مخاطبین خیالشان از وجود موضوعی که به دنبال آن هستند راحت شود. خیال نکنید که تنها با دراوردن کلمات کلیدی می شود به سادگی در گوگل بالا امد؛ چرا که تحلیل و انالیز کلمات کلیدی یک موضوع خیلی خیلی پایه ای در سئو است که تقریبا تمام سئوکاران ان را می دانند و اگر به همین سادگی بود همه در گوگل اول می شدند.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که نباید از کلمات کلیدی نامرتبط و پر جستجو استفاده کنید و کاربران را به سایت خود بکشانید زیرا با این کار مخاطب با مشاهده مطالب غیرمرتبط فورا اقدام به ترک صفحه خواهد کرد و گوگل با افزایش بانس ریت سایت تان را نامفید و به اصطلاح به درد نخور تشخیص می دهد و رتبه سایت به مرور کاهش می یابد و به مرور در نتایج جستجو مشاهده نمی شود.

در مجموع یک نکته را فراموش نکنید: «هرچه راه درست تری پیش بگیرید در نهایت نتایج بهتری از بازدید سایت تان و بهبود سئو آن خواهید گرفت.»

13 دیدگاه دربارهٔ «کلمه کلیدی چیست»

  1. به نظر من مهم ترین گام همین انتخاب کلمه کلیدی هست و اتفاقا باید راحت تر ها رو هدف قرار بدهیم چون کلمات کلیدی سخت به سختی بالا میان و کلی هزینه میبره

  2. اگر از کلمات کلیدی اسون تر همه بیان استفاده کنن به همه سایتا کلمه میرسه و دعوا نمیشه خخخخ

  3. یکی از مهم ترین مواردی که در سئو باید رعایت بشه پخش مناسب کلمه کلیدی در مقاله است ، مقدار کم و زیاد کلمه کلیدی به یک اندازه خوب نیست و همچنین حتما از کلمه کلیدی در ابتدا و انتهای مقاله باید استفاده شود .

  4. من با صاحب سایت سون صحبت کردم، واقعا آدم حسابیه، واقعا مرد بخدا، هر چی بگم کم گفتم، هر چی که تو سایتشون توضیح دادن واقعیت داره، مو به مو انجام بدین و شک نکنید، همه جوره کار درست هستن، خدا حفظشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *